Kunden - en bortglömd expert

Som entreprenörsbloggare händer ganska ofta att jag får mail från personer som har en affärsidé, site eller annat marknadsföringsrelaterat problem som de vill att jag ska kika på. Det är förstås väldigt smickrande att få den typen av frågor, men jag brukar börja med att ställa en väldigt enkel motfråga – vad tycker dina kunder eller dina potentiella kunder?

Utöver dig är det nämligen alltid dina kunder som vet mest och bäst om produkten eller tjänsten du säljer: de som dagligen använder eller drar nytta av det du skapat och som också (troligvis) dagligen hittar områden där det finns förbättringsmöjligheter.

Det är förvånansvärt få företag som tänker på det här sättet, och ännu färre som faktiskt gör något konkret åt saken. Jag vet företag som omsätter hundratals miljontals kronor som aldrig har genomfört en NKI-undersökning – än mindre faktiskt agerat på informationen de fått. Det är lätt att hamna i ett mentalt tillstånd där man tror sig veta bättre än kunden, och ibland stämmer det också att man måste vara hård och stå för vad man tycker eftersom man helt enkelt har mer erfarenhet, kunskap och information i en fråga. Men att sluta lyssna på sina kunder är inte bara respektlöst – det är rent ut sagt farligt!

Att få respons på sina åsikter är otroligt givande, speciellt som kund, men de flesta brukar tröttna på att bli ignorerade eller dumförklarade ganska snabbt, och byter leverantör. Om du inte bryr dig om dina kunder – varför ska dina kunder bry sig om dig?

Du som läser detta känner omsätter kanske inte hundratals miljoner kronor, och sannolikt har du inte någon plats i budgeten för NKI-undersökningar eller strategiskt utformade marknadsplaner. Men det finns ett enkelt sätt att ständigt utveckla ditt företag och liggai framkant när det kommer till vad dina kunder vill ha och efterfrågar: lyft upp luren och ring! De flesta kommer bara att bli glada över att du faktiskt bryr dig tillräckligt mycket för att lyssna, och jag lovar att du kommer att få många nya tips och infallsvinklar kring din affärsmodell.

Självklart ska du sedan inte springa iväg och agera på varenda fråga och tips du får: att kunna säga nej är också viktigt. Men ta dig tiden att lyssna och utvärdera vad dina kunder vill ha, det är nämligen den billigaste formen av produktutveckling du någonsin kommer att få.

Artikeln är skriven av Christian Rudolf från disruptive.nu, en av sveriges äldsta bloggare inom Entreprenörskap

Till startsidan