SAAB 9000

SAAB 9000 CS

Generation 1 av SAAB 9000 är personbil tillverkad av SAAB mellan åren 1984 och 1992. SAAB 9000 generation 2 tillverkades mellan 1992 och 1998.

SAAB 9000 fick mycket positiva omdömen i massmedia och låg länge på andra plats i svensk försäljningsstatisktik, efter Volvo. Fortfarande är den ett mycket vanligt inslag i svensk trafik.

Historia

SAAB 9000 lanserades 1984 och markerade därmed ett nytt steg i SAAB:s biltillverkning. 9000 var större än SAAB 900 och visade SAAB:s intentioner att ta sig in i ett nytt segment för att bli konkurrenskraftigare. Modellen blev hyllad bl.a. för de utmärkta invändiga utrymmet, de goda köregenskaperna och den höga säkerheten.

9000 hade utvecklats i ett nära samarbete med FIAT-koncernen och var ett välkommet tillskott i den alltmer ekonomiskt trängda personbilsavdelningen inom dåvarande Saab-Scania. Inom Fiat finner man syskonmodellerna Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164. Släktskapet är tydligast mellan Saaben, Fiaten och Lancian. Dessa modeller har flera gemensamma delar medan Alfa Romeo 164 endast har samma chassi. SAAB 9000 har t.ex. identiska dörrar och vindruta med Fiat Croma. För designen stod Giorgetto Giugiaro medan Björn Envall "saabifierade" Fiat Croma/Lancia Thema till SAAB 9000. SAAB:en fick en stel bakaxel efter en jämförelse mellan Fiats och Alfa Romeos alternativ på svensk sjöis då de kom fram till att detta erbjöd bäst väghållning. Fiat Croma behöll dock den mer avancerade delade bakaxeln som gav bättre komfort. Detta var inte populärt hos Fiats chefsdesigner som sägs ha ringt ett mycket upprört samtal till sina svenska samarbetspartners och berättat läget.

SAAB 9000 började säljas som årsmodell -85 med ett motoralternativ. Detta bestod av fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hk. Året därpå introduceras samma motor utan turbo med 130 hk. Under 1988 introduceras modellen 9000 CD som hade sedankaross, var lite längre och till en början bara fanns med turbomotor. 1990 tillkommer ett en 2,3-litersmotor som ett motoralternativ. Motorblocket var en helt nyutvecklad från grunden och hade dubbla balansaxlar och 90mm slaglängd. Topplocket var en vidareutveckling av det tidigare. Från början enbart utan turbo (150 hk), men från och med året därpå finns den med fulltrycksturbo på 200 hästar samt från -94 med lätttrycksturbo på 170 hk. 1994 kom även en ny variant på det nyare raka blocket på 2,0 l med turbo och sugmotorutföranden. 1991 fanns SAAB 9000 med 200hk-motorn som s.k. "Aero", en extra sportig modell med mycket utrustning.

1992 introducerades ytterligare en modell, 9000 CS, som utgick från 9000cd men i kombicupéutförande precis som 9000CC och med lägre front och högre akter. Även 9000 CD fick den nya fronten från CS 1995. Året efter, som årsmodell -93, återkommer Aero-modellen med 225hk och CS-kaross. Denna modell har även den säregna "pilotinredningen" med skålade stolar och baksäte som även idag enligt många saknar motstycke. Samtidigt introduceras Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero och med 200 hk. Under ett par år finns även en 3,0-liters V6 på 210 hk, vilken även sitter i Griffin-modellen. I Finland så togs en koncept bil fram när dom skulle börja tillverka Griffin modellen och det va en SAAB 9000CD med egen konstruerad V8 motor, med denna så skulle SAAB slå sig in bland dom stora i USA men valet gick istället till Opel/GM 3.0L V6 motor som sedans kom i produktion, samma motor finns även i SAAB 900 94-.

Till startsidan