Fartkameror

En fartkamera (trafiksäkerhetskamera eller hastighetskamera) används för att övervaka bilister så att de respekterar den rådande hastighetsbegränsningen på vägar. En fartkamera används också för att fälla de förare som överskrider hastighetsgränsen. Fartkameran har en detektor för att mäta hastighet, och en kamera för att fotografera hastighetsöverträdelser. Systemet kallas för ATK, Automatisk trafiksäkerhetskontroll.

I Sverige kan bara föraren fällas enligt lag och för att få god bevisning behövs en bra bild både på fordonets registreringsnummer och på föraren.

Protestkampanjer mot fartkameror

Det har vid flertalet tillfällen genomförts sabotage mot fartkameror i Sverige. Sabotagen har gått ut på att man målat eller sprayat på "kameralinsen" så att alla foton blir bäcksvarta. Det har även hänt att "fartkameraaktivister" har sågat eller dragit ner kameraskåp till marken.

Så lurar du fartkameror

Det är enkelt att komma undan böter för fortkörningar gjorda förbi fartkameror. Eftersom polisen måste ha ett foto av föraren i kombination med registreringsskylt räcker det att hålla handen för ansiktet när du är på väg att passera en fartkamera. Placerar du handflatan över munnen och spretar med fingrarna så har du fullgod syn samtidiigt som du effektivt döljer ditt ansikte.

Fartkamera

För längre sträckor med många fartkameror kan en rånarluva vara en bra investering. Med rånarluvan över ansiktet riskerar du inte att glömma föra upp handen i tid. Svårare än så är det inte att lura fartkameror.

Förslag på nya beviskrav

Polisen har vid flera tillfällen sagt att de vill se förändrade beviskrav när fortkörare ska dömas. Detta eftersom antalet fällda fortkörare stadigt minskat sedan 2009. Det minskade antalet beror inte på att fler håller hastigheten, utan att händer, masker, luvor m.m. används för att dölja ansiktet.

Att ägaren ska stå till svars för vad andra gör med bilen om den lånas ut är helt absurt. Det betyder ju i förlängningen att du är ansvarig för vad en person gör med t.ex. en hammare som du lånat ut. Slår personen ihjäl en annan människa kan du räkna med att sitta inne ett bra tag.

Tysk lurade fartkamera med brittisk bil och docka

En tysk fortkörare använde 1998 en bil byggd för vänstertrafik. Eftersom fartkamerorna bara tar en bild av föraren, som vanligtvissitter på vänster sida i Tyskland, så fanns det ingen förare förutom den stora docka han satt på sätet. Precis som i Sverige behövs både registreringsnummer och foto av föraren för att kunna fälla någon för fortkörning.

Samma fortkörare har fotograferats vid flera tillfällen och varje gång är det en dock föreställande trummisen i Mupparna. Detta är faktiskt ett bevis på att den tyska polisen håller privatlivets skydd högre än sin önskan att sätta dit fortköraren. Det visar också att åtminstone den tyska trafikpolisen faktiskt följer lagen. Passageraren, som vanligtvis sitter till höger, ska nämligen inte dokumenteras i samband med någon annans lagbrott.

Detta skulle kunna fungera även mot svenska fartkameror, som både fotograferar föraren och registreringsskylten. Men det fungerar inte mot trängselavgifter eftersom dessa beskattar fordonets ägare oavsett vem som kört bilen in eller ut ur Stockholm.

Fartkameror i media

Den kontroversiella journalisten och programledaren Jeremy Clarkson anser fartkameror vara Djävulens verk.

Kritik mot fartkameror

Stoppa fartkamerorna

Pensionär friad från fortkörning

Fartkameror i Veckans Brott

I ett avsnitt av Veckans Brott i SVT pratas det fartkameror

Till startsidan