Företag
Med företag avses för det mesta en organisation som säljer varor eller tjänster. Ett företag kan drivas i olika former beroende på typ av verksamhet, ägande, riskvillighet, kapitalinsats m.m.
Inom ämnet företagsekonomi ger man begreppet företag en bredare innebörd, där det definieras som en sammanslutning av personer som bedriver ett medvetet arbete för att uppnå ett eller flera mål.
Gör ditt företag både större och bättre med rätt sorts affärsutveckling
Affärsutveckling handlar om att utveckla ett företag, så att affärerna växer, och så att man klarar av att både behålla sina nuvarande kunder, och skaffa nya.
Att jobba med nuvarande kunder är något som en del företag glömmer bort när de ska affärsutveckla. Men visst är det så att man genom att göra nuvarande kunder nöjda och glada, lätt kan skapa meraffärer, och återkommande affärer? Glöm inte heller att det ofta kostar mer att skaffa en helt ny kund, än att behålla en nuvarande kund, så även sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv bör man satsa på att göra de nuvarande kunderna glada, och se vad de önskar utöver det de redan får idag.
Dock klarar sig de flesta företag inte bara på att behålla de nuvarande kunderna. Man vill ha nya kunder hela tiden, eftersom en del av de nuvarande kunderna inte behöver lika många produkter eller tjänster efter ett tag, eller helt enkelt droppar av av andra anledningar. Det är även omöjligt att växa som företag om man inte klarar av att få in nya kunder med jämna mellanrum.
Därför är det viktigt att jobba med affärsutveckling för både nuvarande befintliga kunder och helt nya kunder för de flesta företag. Att lära sig denna typ av affärsutveckling från grunden kan dock vara väldigt tidskrävande, så det är inte något som passar alla. Därför väljer många istället att ta in hjälp utifrån när det är dags att affärsutveckla.
Det finns gott om konsulter inom området affärsutveckling idag. Du hittar dem enkelt genom att söka t.ex. på ordet "affärsutveckling" eller "organisationskonsult" i en sökmotor, eller genom att använda dig av en telefonkatalog.
Tar du in en utomstående affärsutvecklingskonsult betalar du i regel för den tid som krävs för just ditt projekt, vilket kan variera stort från företag till företag, beroende på vad man har för behov och så vidare.
Vill du istället lära dig affärsutveckling själv för att slippa lägga pengar på detta varje år gör du bäst i att kontakta utbildningsföretag inom ekonomi- och företagssektorn, eller genom att söka till en kurs (antingen på heltid, deltid eller distans) hos en av landets högskolor eller universitet. Det finns gott om utbildningar att välja mellan, så välj en kurs som passar just dina och ditt företags behov bäst.